https://terra.journal.fi/issue/feedTerra2024-02-06T08:27:48+02:00Petteri Muukkonenpetteri.muukkonen@helsinki.fiOpen Journal Systems<p><em>Terra</em> on Suomen johtava maantieteellinen aikakauskirja. <em>Terra</em> ilmestyy neljä kertaa vuodessa sekä painettuna lehtenä että elektronisena Open Access -julkaisuna, jonka koko sisältö on avoimesti luettavissa välittömästi julkaisemisen jälkeen. <em>Terrassa</em> julkaistaan suomen- ja ruotsinkielisiä alkuperäistutkimuksia esitteleviä artikkeleita, tutkimukseen perustuvia katsauksia sekä tieteellisiä esseetyyppisiä artikkeleita ja katsauksia, joiden julkaisemisesta päätetään nimettömän asiantuntija-arvioinnin jälkeen (kaksoissokko). Lisäksi julkaistaan opetusideoita ja -aineistoja, keskustelupuheenvuoroja, uutisia ja kirja-arvosteluja.<br /><br /><em>Terra</em> on indeksoitu Elsevierin ylläpitämässä Scopus-viittaustietokannassa. Lehti on arvioitu Julkaisufoorumin tasolle 2. </p>https://terra.journal.fi/article/view/142967Uutisia ja tiedonantoja2024-02-01T16:19:19+02:00Oskar Rönnberg2024-02-06T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Terrahttps://terra.journal.fi/article/view/141528Re:Urbia - lähiöiden kehityssuunnat ja tulevaisuus, mitä pitäisi tehdä2023-11-26T02:28:28+02:00Anssi JoutsiniemiMari Vaattovaara2024-02-06T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Terrahttps://terra.journal.fi/article/view/140949Nuorten osallisuus ja toimijuus asuinalueiden kehittämisessä2023-11-15T10:39:59+02:00Jaana PoikolainenAki LintumäkiJarmo Rinne2024-02-06T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Terrahttps://terra.journal.fi/article/view/141574Geomediataitoja 2000-luvun maantieteen oppijoille2023-11-28T13:19:31+02:00Henna Anunti2024-02-06T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Terrahttps://terra.journal.fi/article/view/141585Havaintoja geomediataitojen opettamisesta2023-11-28T20:23:17+02:00Petteri Muukkonen2024-02-06T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Terrahttps://terra.journal.fi/article/view/130996Oikeus lähteä, oikeus jäädä, oikeus palata2023-10-04T17:45:08+03:00Kirsi Pauliina KallioJouni HäkliKimmo Härmä<p style="font-weight: 400;">The paper considers a specific field of climate change education from a geographical perspective, namely climate mobilities education. The theme of climate mobilities is largely missing in Finnish basic education, but it is included in the upper secondary school compulsory course of geography. As part of a broader study that develops decolonizing empathy education on climate mobilities for basic education, we carried out a study in an upper secondary school to learn from the students how they understand the phenomenon and to test out some methods for teaching this challenging topic. The study found that students recognize climate mobility as an important societal issue, but when considering responses they rely on a science-based approach to address causes and consequences with the aim of identifying general, once and for all solutions to the identified problems, rather than viewing climate mobilities from a more social scientific perspective, as a set of multi-scalar complex challenges that require contextual and continuous attention.</p>2024-02-06T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Terrahttps://terra.journal.fi/article/view/119538Magneettikouluja vai eliittikouluja? 2023-05-16T16:11:48+03:00Sonja KosunenVenla BerneliusTommi Hautala<p>The connection between urban and school segregation has been identified as a major question in Finnish educational policy. Families’ school choices in basic education are strongly connected to socio-spatial segregation, families’ socio-economic status, and the provision of selective tracks and streams in schools. As a result, the provision of selective schools and selective classes is a major factor shaping the landscape of urban school segregation. We have analyzed whether the geographical placement of selective education in the City of Helsinki can be identified to either ameliorate school segregation through a “magnet school” effect or exacerbate segregation through “elite school” placement. Our results demonstrate that the provision of selective schools and classes in public schools is in general geographically very equally distributed, and as such does not construct a magnet school effect. However, as the placement of private schools has a distinct “elite” pattern, the educational landscape of the city leans towards a slight “elite effect”.</p>2024-02-06T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Terrahttps://terra.journal.fi/article/view/141155”Istu alas ja arvioi” – ilmastoestämisen monet muodot2023-11-17T23:26:12+02:00Joni Vainikka2024-02-06T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Terrahttps://terra.journal.fi/article/view/140999Uusia näkökulmia monipaikkaisuuteen2023-11-16T09:10:30+02:00Matti O. Hannikainen2024-02-06T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Terrahttps://terra.journal.fi/article/view/142157Vaikuttavaa maantiedettä2023-12-19T09:35:08+02:00Ari Aukusti Lehtinen2024-02-06T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Terrahttps://terra.journal.fi/article/view/142022Kriittiselle geomedian lukutaidolle on suuri tarve2023-12-15T10:32:01+02:00Petteri Muukkonen2024-02-06T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Terra