https://terra.journal.fi/issue/feed Terra 2024-07-17T13:14:51+03:00 Petteri Muukkonen petteri.muukkonen@helsinki.fi Open Journal Systems <p><em>Terra</em> on Suomen johtava maantieteellinen aikakauskirja. <em>Terra</em> ilmestyy neljä kertaa vuodessa sekä painettuna lehtenä että elektronisena Open Access -julkaisuna, jonka koko sisältö on avoimesti luettavissa välittömästi julkaisemisen jälkeen. <em>Terrassa</em> julkaistaan suomen- ja ruotsinkielisiä alkuperäistutkimuksia esitteleviä artikkeleita, tutkimukseen perustuvia katsauksia sekä tieteellisiä esseetyyppisiä artikkeleita ja katsauksia, joiden julkaisemisesta päätetään nimettömän asiantuntija-arvioinnin jälkeen (kaksoissokko). Lisäksi julkaistaan opetusideoita ja -aineistoja, keskustelupuheenvuoroja, uutisia ja kirja-arvosteluja.<br /><br /><em>Terra</em> on indeksoitu Elsevierin ylläpitämässä Scopus-viittaustietokannassa. Lehti on arvioitu Julkaisufoorumin tasolle 2. </p> https://terra.journal.fi/article/view/145757 Kaksi näkökulmaa ympäristökysymyksiin lastenkirjallisuudessa 2024-05-20T15:11:26+03:00 Vilhelmiina Vainikka 2024-07-17T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 Terra https://terra.journal.fi/article/view/145733 Arvokas ja arvostettu tulevaisuus? Tarkastelussa suomalaisen maatalouden oikeudenmukainen siirtymä 2024-05-19T21:01:12+03:00 Antti Puupponen 2024-07-17T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 Terra https://terra.journal.fi/article/view/145548 Matkailunkestävää Suomea rakentamassa 2024-05-08T09:47:07+03:00 Roosa Ridanpää 2024-07-17T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 Terra https://terra.journal.fi/article/view/146249 Kuinka pääsen maantieteilijäksi? Yliopistojen pääsykokeet uudistuvat 2025 2024-06-09T13:42:13+03:00 Petteri Muukkonen 2024-07-17T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 Terra https://terra.journal.fi/article/view/146796 Uutisia ja tiedonantoja 2024-07-01T09:57:39+03:00 Oskar Rönnberg 2024-07-17T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 Terra https://terra.journal.fi/article/view/142520 Mikä aiheuttaa ilmastonmuutoksen? 2024-02-13T16:45:22+02:00 Paavo Ikonen Sirpa Tani <p style="font-weight: 400;">This article discusses the transformation of climate change science from scientific knowledge to Finnish upper secondary school geography curricula and textbooks from 1985 to 2023. Scientific knowledge transforms into teachable knowledge through the transformation process at the societal, institutional, and classroom levels. In our analysis, we apply the idea of powerful knowledge and use three levels of geographical powerful knowledge, including geographical knowledge, critical and conceptual knowledge, and propensity to imagine alternative futures. The research material consists of five framework curricula from 1985 to 2019 and a total of thirteen upper secondary school geography textbooks that are based on the curricula. Our findings suggest that climate science knowledge has transformed slowly into societal curricula. However, in textbooks, scientific knowledge has transformed more rapidly. According to our results, the transformation may not necessarily occur linearly, first at the societal level and finally in classrooms.</p> 2024-07-17T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 Terra https://terra.journal.fi/article/view/145052 Ajatuksia tulevan opettajan työelämälähtöisistä geomediataidoista 2024-04-16T15:08:03+03:00 Sanni Pirttilä Anssi Huoponen Ville Tahvanainen Minna Tanskanen 2024-07-17T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 Terra https://terra.journal.fi/article/view/146457 Maantieteen opetusta Helsingin yliopistossa jo yli 130 vuotta 2024-06-17T15:14:55+03:00 Katariina Kosonen 2024-07-17T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 Terra https://terra.journal.fi/article/view/143045 Muisteluitani Oulun yliopiston maantieteen yksikön taipaleesta 2024-02-06T12:40:42+02:00 Jarmo Rusanen 2024-07-17T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 Terra https://terra.journal.fi/article/view/146013 Tulvat ja tulvasuojelu 2024-05-30T15:05:50+03:00 Marek Kasprzak Alun Hubbard Oona Leppiniemi Terhi Ala-Hulkko 2024-07-17T00:00:00+03:00 Copyright (c) 2024 Terra