https://terra.journal.fi/issue/feedTerra2024-07-17T13:14:51+03:00Petteri Muukkonenpetteri.muukkonen@helsinki.fiOpen Journal Systems<p><em>Terra</em> on Suomen johtava maantieteellinen aikakauskirja. <em>Terra</em> ilmestyy neljä kertaa vuodessa sekä painettuna lehtenä että elektronisena Open Access -julkaisuna, jonka koko sisältö on avoimesti luettavissa välittömästi julkaisemisen jälkeen. <em>Terrassa</em> julkaistaan suomen- ja ruotsinkielisiä alkuperäistutkimuksia esitteleviä artikkeleita, tutkimukseen perustuvia katsauksia sekä tieteellisiä esseetyyppisiä artikkeleita ja katsauksia, joiden julkaisemisesta päätetään nimettömän asiantuntija-arvioinnin jälkeen (kaksoissokko). Lisäksi julkaistaan opetusideoita ja -aineistoja, keskustelupuheenvuoroja, uutisia ja kirja-arvosteluja.<br /><br /><em>Terra</em> on indeksoitu Elsevierin ylläpitämässä Scopus-viittaustietokannassa. Lehti on arvioitu Julkaisufoorumin tasolle 2. </p>https://terra.journal.fi/article/view/145757Kaksi näkökulmaa ympäristökysymyksiin lastenkirjallisuudessa2024-05-20T15:11:26+03:00Vilhelmiina Vainikka2024-07-17T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Terrahttps://terra.journal.fi/article/view/145733Arvokas ja arvostettu tulevaisuus? Tarkastelussa suomalaisen maatalouden oikeudenmukainen siirtymä2024-05-19T21:01:12+03:00Antti Puupponen2024-07-17T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Terrahttps://terra.journal.fi/article/view/145548Matkailunkestävää Suomea rakentamassa2024-05-08T09:47:07+03:00Roosa Ridanpää2024-07-17T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Terrahttps://terra.journal.fi/article/view/146249Kuinka pääsen maantieteilijäksi? Yliopistojen pääsykokeet uudistuvat 20252024-06-09T13:42:13+03:00Petteri Muukkonen2024-07-17T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Terrahttps://terra.journal.fi/article/view/146796Uutisia ja tiedonantoja2024-07-01T09:57:39+03:00Oskar Rönnberg2024-07-17T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Terrahttps://terra.journal.fi/article/view/142520Mikä aiheuttaa ilmastonmuutoksen?2024-02-13T16:45:22+02:00Paavo IkonenSirpa Tani<p style="font-weight: 400;">This article discusses the transformation of climate change science from scientific knowledge to Finnish upper secondary school geography curricula and textbooks from 1985 to 2023. Scientific knowledge transforms into teachable knowledge through the transformation process at the societal, institutional, and classroom levels. In our analysis, we apply the idea of powerful knowledge and use three levels of geographical powerful knowledge, including geographical knowledge, critical and conceptual knowledge, and propensity to imagine alternative futures. The research material consists of five framework curricula from 1985 to 2019 and a total of thirteen upper secondary school geography textbooks that are based on the curricula. Our findings suggest that climate science knowledge has transformed slowly into societal curricula. However, in textbooks, scientific knowledge has transformed more rapidly. According to our results, the transformation may not necessarily occur linearly, first at the societal level and finally in classrooms.</p>2024-07-17T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Terrahttps://terra.journal.fi/article/view/145052Ajatuksia tulevan opettajan työelämälähtöisistä geomediataidoista2024-04-16T15:08:03+03:00Sanni PirttiläAnssi HuoponenVille TahvanainenMinna Tanskanen2024-07-17T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Terrahttps://terra.journal.fi/article/view/146457Maantieteen opetusta Helsingin yliopistossa jo yli 130 vuotta2024-06-17T15:14:55+03:00Katariina Kosonen2024-07-17T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Terrahttps://terra.journal.fi/article/view/143045Muisteluitani Oulun yliopiston maantieteen yksikön taipaleesta2024-02-06T12:40:42+02:00Jarmo Rusanen2024-07-17T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Terrahttps://terra.journal.fi/article/view/146013Tulvat ja tulvasuojelu2024-05-30T15:05:50+03:00Marek KasprzakAlun HubbardOona LeppiniemiTerhi Ala-Hulkko2024-07-17T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Terra